суботу, 4 березня 2017 р.

БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА З ГАЗОМ


Мета. Ознайомити учнів з небезпечними ситуаціями, які можуть ви¬никнути в квартирі; розвивати навички правильного, обережного користування газоприладами та водомережею; розвивати спостережливість, сміливість; виховувати бажання бути охайним, дотримуватись чистоти і порядку в своїй оселі; вчити роpпізнавати ознаки витоку газу.
Обладнання. Ілюстрації до теми, плакати "Газова плита і вентиль", "Кран з водою і вентиль".



Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Повторення вивченого матеріалу.
1. Фронтальне опитування.
—Які корисні справи для свого здоров'я ви робили?
—Чим корисні електроприлади?
—Чим вони небезпечні?
2. Індивідуальне опитування за "Картками поточного та тематичного контролю знань". Картка № 21.
     III. Вивчення нового матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Багато людей проживають в домівках з газовими приладами. Це — плита з духовкою, колонка для нагрівання води, котел для обігріву будинку. Газ — дуже корисна речовина. Він допомагає вирішити багато питань нашого побуту. Газом користуємось щоденно, інколи не усвідомлюючи його необхідності.
Для яких потреб людина використовує природний газ? (Приготування їжі, підігріву води, обігріву помешкання.)
Однак, газ, яким ми користуємось щодня і не уявляємо, як без нього могли колись обходитись, — надзвичайно отруйна, легкозаймиста і вибухонебезпечна речовина. Природний газ не має запаху і кольору. Щоб мати можливість виявити наявність газу, до нього додають речовини з сильним специфічним запахом.
2. Опрацювання вірша.
Ставиш воду на вогонь, то пильнуй, не проворонь!
— Нам провели на кухню газ! —
ворона всім хвалилась. —
Цивілізація і в нас
урешті-решт з'явилась!
Тож, на обід зварю бульйон
із жаб'ячої ніжки.
Поставлю горщик на вогонь,
сама спочину трішки.
Заснула. А вода кипить,
через краї вже ллється.
Загас вогонь. Ворона спить,
а газ над нею в'ється!
Надихалась ворона вщерть
і отруїлась газом.
Чекала на ворону смерть.
Та... На щастя, цього разу
біди не трапилось, бо грак
через віконце бачив,
як википів бульйон, і так
все обійшлося наче.
Він хутко викликав "швидку",
а також службу газу.
Ворона завдяки граку
не вмерла цього разу.
Але пригода ця могла б
кінець і інший мати.
Коли горить на кухні газ, —
не час відпочивати.

Кому загрожувала смертельна небезпека? (Вороні.)
Через що ворона могла вмерти? (Через отруєння газом.)
Що є причиною нещасного випадку?
Доведіть, що газ (сам по собі) не міг зашкодити вороні. (Газ, що горів вогником, не міг отруїти ворону.)
Пригадайте, що об'єкти неживої природи не можуть бути безпечними чи небезпечними. Такими їх роблять користувачі.
Яким правилом поводження з газом знехтувала ворона? (Залишила без нагляду.)
Хто врятував вороні життя? (Грак.)
Що він для цього зробив? (Викликав "швидку допомогу" і службу газу.)
Якими номерами телефону користувався рятівник? («03», «04»)
Що ще міг зробити грак, рятуючи ворону? (Розбити вікно для провітрювання помешкання.)

3. Робота з плакатом "Як користуватися газовою плитою".
Ну й плита у нас чудова!
Не потрібні плиті дрова.
Встане мама вранці-рано,
лиш поверне вгору крана,
сірником терне — і враз
загориться в плиті газ.

— Як запалити газову плиту?
Щоб запалити газову плиту, треба:
1)  повернути вентиль на трубі;
2) запалити сірник, піднести його до пальника, а потім відкрити кран відповідної конфорки.

4. Складання плану дій, якщо в квартирі відчутний запах газу.

1) Терміново сповістити про це дорослим.
2) Відчинити вікна, двері.
3) У жодному разі не запалювати вогонь і не вмикати світло, електроприлади.
4) Закрити газові крани.
5) У разі необхідності зателефонувати до газової служби ("04") від сусідів, оскільки іскра може проскочити й у телефонному апараті.

5. Розповідь учителя.

Газ — невидима небезпека в квартирі. Вибухонебезпечна суміш газу з повітрям здатна не тільки травмувати людину, але й зруйнувати будинок. Звичайно витікання газу відбувається через нещільне з'єднання газових шлангів і трубопроводів, внаслідок неуважності людей, які залишають відкритими вентилі, через пустощі дітей, через заливання вогню водою, яка стікає з бурхливо киплячої каструлі.
Газ — це благо людини, якщо користуватися ним розумно. Пригадайте ваші оселі. Які ще блага для нас в них є? (Електричний струм, вода.)

IV.  Закріплення нових знань.
1. Робота в зошиті, с. 25-26.
Завдання 1. Колективне складання продовження речення. Запис під диктовку.
Природний газ — отруйна, легкозаймиста і вибухонебезпечна речовині без кольору і запаху.

Завдання 2. Після розгляду й обговорення ситуації клас записує одне з правил поводження з газовими приладами.
Не сушити білизну та волосся над полум'ям пальника газових плит.
Не наближатися до газової плити в одязі з довгими, розстібнутими рукавами, з розпущеним волоссям.

2. Гра-змагання "Хто краще знає правила безпеки в побуті".
Вибирають дві команди. За кожну правильну відповідь команда отримує зелену фішку, за неправильну — червону, за правильну відповідь уболівальників — жовту. Виграє та команда, у якої більше зелених і жовтих фішок і найменше штрафних — червоних.

Запитання:
1) Чому в разі наявності запаху газу не рекомендується телефонувати?
2) Для чого газ роблять пахучим?
3)          Чому на протязі газ не вибухає?
4) Що треба зробити, якщо в квартирі чути запах газу?
5) Що може статися через витік газу?
6) Чому не можна гасити пожежу на електроприладах водою?
7) Що категорично забороняється робити у разі виявлення запаху газу?
8) Що необхідно зробити перед виходом з квартири?
9) Закінчити вірш.
                             Щоб лиха страшного із газом не знати,
                             увімкнену плитку не слід... (залишати).
10) Продовжити вірш.
                                Газ на кухні закривай,
                               за ним пильно доглядай.
                              Запах ти відчув в квартирі —
                              дзвони швидко... ("04")

             V. Підсумок уроку.

Небезпека рідко виникає сама по собі, з нічого. Найчастіше вона складається як ланцюжок необережних вчинків і дій. І щоб небезпека не стала загрозою для життя, треба цей ланцюжок розірвати.
Які основні правила поводження з газовими приладами запам'ятали на уроці?
Які номери телефонів залишились у вашій пам'яті після сьогоднішнього уроку?

Немає коментарів:

Дописати коментар